خواندنی‌ها

آخرین مقالات و خبرهای وبلاگ

تاثیرات و مزایای کود معدنی بر رشد گیاهان

کشاورزان کودها را برای تأمین مواد موردنیاز گیاه، به خاک اضافه می‌کنند. کودها در سه دسته شیمیایی، آلی و بیولوژیک قرار می‌گیرند که کود معدنی به دلیل ارگانیک بودن در دسته کودهای آلی قرار دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایای کود معدنی، نقاط قوت آن، تفاوتش با کود شیمیایی و طریقه مصرفش آشنا شوید.

مزایای کود معدنی چیست؟

از اصلی‌ترین مزایای کود معدنی در کشاورزی می‌توان به اصلاح خاک، رشد گیاه، افزایش کمیت و کیفیت محصول و بازگشت وضعیت ازدست‌رفته خاک اشاره کرد. اما شاید برایتان سؤال پیش بیاید که اصلاً کود معدنی چیست، کود معدنی برخلاف سایر کودهای حیوانی یا انسانی، تولیدی نیست و به‌صورت مستقیم از معادن استخراج می‌شود. در مناطقی از ایران نظیر کردستان معادنی وجود دارند که دارای ترکیبی از مس، روی، آهن، پتاسیم، منگنز، گوگرد و حتی فسفر می‌باشند و باکیفیت‌ترین کود معدنی را تولید می‌کنند. کود معدنی هورامان دارای ۶۰ نوع عنصر مغذی است که تمام مواد معدنی گیاه و زمین‌های کشاورزی را تأمین می‌کند.

بررسی نقاط قوت کود معدنی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کود در بین انبوهی از کودهای موجود، موجب محبوبیت بیش از پیش آن شده است که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت رشد و نمو میکروارگانیسم‌ها افزایش یافته و روی رشد گیاه نیز تأثیر مستقیم دارد.
  • مقاومت گیاه در برابر آفات بسیار زیاد می‌شود.
  • محصولات در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت بالایی نشان می‌دهد.
  • تأثیر کود معدنی بر گیاهان به گونه ایست که موجب افزایش میزان باردهی گیاه ازلحاظ تعداد، حجم و وزن می‌شود.
  • باعث بهبود کیفیت، طعم، رنگ و ظاهر محصولات می‌شود.

تفاوت کودهای شیمیایی و کودهای معدنی

تاثیر در ph خاک

یکی از اصلی‌ترین مزایای کود معدنی این است که این کودها به دلیل Ph خنثی و طبیعی خود، برخلاف کودهای شیمیایی تأثیری روی عدد Ph خاک ندارند و حتی به تنظیم آن نیز کمک می‌کنند.

تاثیر در آب های زیرزمینی

بخشی از کودهای شیمیایی پس از جذب توسط گیاه به آب‌های زیرزمینی راه پیدا می‌کنند و موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شوند اما تأثیرات کود معدنی به دلیل ارگانیک بودن آن روی محیط‌زیست صفر است.

تفاوت در نحوه جذب

تأثیرات کود معدنی بر گیاه به گونه ایست که جذب تدریجی و صد درصدی دارند به این معنی که هر زمان که گیاه نیاز داشت به‌صورت آرام، پیوسته و طبیعی مواد مغذی از طریق خاک به گیاه می‌رسد و مانند کودهای شیمیایی به یک‌باره همه مواد به گیاه تزریق نمی‌شود.

مزایای کود معدنی در مناطق با آب و هوای خشک

ظرفیت بالای یون در کود هورامان موجب شده تا خاک بتواند عناصر زیادی را در خود حفظ کند. یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های این ویژگی، امکان حفظ رطوبت خاک هنگام استفاده از این کود معدنی است که در مناطق گرم و خشک بسیار کمک‌کننده است. دو عنصر دیگری که توسط این کود تأمین می‌شوند سلنیوم و نیکل می‌باشند که سلنیوم نقش مهمی در باکتری‌های تثبیت‌کننده نیتروژن دارد و نیکل نیز عنصر موردنیاز برای درخت گردو است که در بسیاری از کودهای معدنی موجود در بازار موجود نیست ولی در کود هورامان یافت می‌شود. یکی دیگر از مزایای کود معدنی در آب‌وهوای گرم و خشک این است که تاریخ انقضای این کودها در این مناطق نامحدود است.

طریقه مصرف کود معدنی

متناسب با نوع و سن محصول میزان و نحوه استفاده از این کود نیز متفاوت خواهد بود. در زمین‌های زراعی باید این کود را به‌صورت نمک‌پاش در اطراف گیاه بپاشیم تا در سطح با خاک مخلوط شود و یکی از مزایای کود معدنی این است که نیاز به چالکود ندارد. همچنین می‌توانید به‌صورت محلول‌پاشی نیز از این کود استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین مزایای کود معدنی در کشاورزی این است که فقط باید سالی یک‌بار استفاده شود و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. برای مثال میزان مصرف این کود برای درخت یک ساله، ۱۰۰ گرم در سال و برای درختان بالای سی سال، ۲.۵ تا ۴ کیلو برای یک سال است. میزان مصرف کود معدنی هورامان برای نهال‌ها و بوته‌ها بسیار کمتر است به‌طوری‌که سالیانه فقط به ۱۰ تا ۵۰ گرم کود نیاز دارند.

تاثیر کود معدنی بر گیاهان

در این بخش می‌خواهیم نتایج آزمایشات روی گیاهان پس از مصرف کود هورامان را بررسی کنیم. مزایای کود معدنی هورامان بدین گونه بوده که تا ۹۲ درصد رشد گیاه را افزایش داده، نزدیک به ۸۵ درصد موجب پهنی و شادابی برگ گیاه شده، قدرت ساقه و ریشه گیاه را تا ۹۷ درصد بهبود بخشیده، موجب تولیدمثل و انبوه‌سازی ۷۷ درصدی شده، تا ۹۳ درصد گیاه را در برابر سرما مقاوم کرده و به میزان ۷۵ درصد آفات را از گیاه دور کرده است.

تاثیر کود معدنی بر درختان

در این بخش می‌خواهیم به بررسی تأثیرات کود معدنی هورامان روی درختان بپردازیم. آزمایشات نشان دادند پس از مصرف این کود نهال درختان تا ۹۲ درصد رشد بیشتری داشته، قدرت تنه و ریشه ۷۸ درصد افزایش‌یافته، موجب افزایش ۹۰ درصدی فتوسنتز گیاه شده، ۷۷ درصد آفات را از درخت دور کرده، ۹۴ درصد مقاومت گیاه را در برابر سرما بالا برده و تا ۸۵ درصد روی باردهی درخت تأثیر داشته است.

نتیجه گیری مزایای کود معدنی

کودها موادی آلی، بیولوژیک و یا معدنی می‌باشند که تأثیر مستقیمی روی رشد گیاه، اصلاح خاک و میزان برداشت محصول دارند. کودهای معدنی دارای انواع مواد معدنی مغذی موردنیاز گیاه می‌باشند و روند جذب آن‌ها نیز تدریجی است به‌گونه‌ای که در خاک قرار دارند و هر زمان که گیاه به آن نیاز داشت،جذب می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین مزایای کود معدنی نسبت به کودهای شیمیایی، عدم تأثیر مخرب روی محیط‌زیست است که همین دلیل نیز موجب توجه روزافزون و مصرف بالای این کودها شده است.