خواندنی‌ها

آخرین مقالات و خبرهای وبلاگ

بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در کجا واقع شده‌اند؟

بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در جهان متعلق به کشور برزیل‌اند و دو کشور استرالیا و آفریقا جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند. خوب است بدانید که کشور چین به دلیل واردات حداکثری این ماده معدنی، با تغییر تقاضا می‌تواند تأثیر مهمی روی قیمت‌گذاری این محصول داشته باشد. 

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن ایران

در کشور عزیزمان ایران نیز معادن اصلی سنگ آهن در بخش مرکزی و کویری واقع شده‌اند. در ادامه قصد داریم به معرفی این معادن بپردازیم.

اولین معدن سنگ آهن ایران معدن چغارت بافق یزد

معدن چغارت بافق یزد یکی از اصلی‌ترین معادن تغذیه‌کننده شرکت ذوب‌آهن اصفهان در سال‌های ابتدایی تأسیس آن بوده است. شهر بافق به‌عنوان یکی از معدنی‌ترین شهرستان‌های یزد محسوب می‌شود و دارای معادن متفاوتی نظیر منگنز، سرب، روی، فسفات و مرمریت است. معدن چغارت بافق یزد که در حاشیه کویر و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار دارد، اولین معدن سنگ آهن ایران به شمار می‌آید که کار خود را از سال ۵۰ شروع کرده و تاکنون نیز عملیات استخراج در آن انجام می‌شود. معدن چغارت بافق یزد یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن ایران است که عمق زمین حفرشده برای برداشت آهن در آن، در حال حاضر ۲۲۰ متر می‌باشد.

معدن سنگ‌آهن چادرملو اصلی‌ترین تولیدکننده کنسانتره در ایران محسوب می‌شود.

کویر مرکزی ایران معادن زیادی را در خود جای داده است که از میان آنها معدن سنگ آهن چادرملو، تولید بیشترین کنسانتره سنگ آهن در کشور عزیزمان ایران را بر عهده دارد. با اینکه این معدن در سال ۱۳۱۹ توسط مهندسی ایرانی کشف شد، اما عملیات برداشت معدن از سنگ آهن چادرملو عملاً در سال ۷۶ امکان پذیر شد. عیار سنگ آهن برداشت‌شده در این معدن، ۵۵ درصد می‌باشد و طبق مطالعات زمین‌شناسی، ذخیره سنگ آهن این معدن ۴۰۰ میلیون تن می‌باشد.

بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن ایران معدن گل گهر سیرجان می‌باشد.

معدن گل گهر سیرجان که در استان کرمان قرار دارد، بزرگ‌ترین معدن روباز خاورمیانه است که با توجه به مطالعات اخیر ذخیره سنگ آهن در آن ۱۰۱۹ میلیون تن برآورد شده است. این منطقه معدنی با دارا بودن ذخایر بسیار زیاد و توان برداشت بالای سنگ آهن در آن، می‌تواند به عنوان یکی از رقبای اصلی در بازار جهانی تولید سنگ آهن محسوب شود و همین امر نیز موجب قرار گرفتن این معدن در لیست بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن خاورمیانه شده است. در بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن ایران سالیانه به‌طور میانگین ۱۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله تولید می‌شود که قرار است این رقم به ۳۰ میلیون تن در سال برسد.

یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن هرمزگان معدن سنگ آهن هماتیتی رضوان است.

در این معدن سنگ آهن که در ۷۰ کیلومتری بندرعباس واقع شده است، سالیانه ۲ میلیون تن استخراج انجام می‌شود. معدن سنگ آهن رضوان با توجه به مطالعات انجام‌شده می‌تواند به مدت ۱۵ سال ذخایر کافی داشته باشد. میانگین عیار آهن‌های استخراج‌شده از بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن هرمزگان ۳۷ درصد است و قرار است مواد اولیه کارخانه‌های فولادسازی را تأمین کنند. 

فعالیت این معدن که یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن استان هرمزگان است فقط به برداشت سنگ آهن محدود نشده و در حال حاضر در نزدیکی آن پروژه ساخت کارخانه فرآوری سنگ آهن هماتیتی در حال اجرا می‌باشد که قرار است کنسانتره آهن تولید کند. با تولید این سنگ آهن به کنسانتره به درصد خلوص آن ۳۰ درصد افزوده می‌شود.